[Campagne] Coca-Cola: lief doen met kerst

  • Bureaus
  • 6 dec 2013 @ 20:38
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • Food

Alsof de mensen het nog niet zwaar genoeg hebben met kerstmis, is daar - om de laatste dagen van het jaar werkelijk ondraaglijk te maken - de Coca-Cola kerst campagne. Wil je geloven dat december de enige maand van het jaar is waarin ik geen trek heb in cola?

Er zijn mensen die denken dat advertising door commerciële bedrijven een rol kan spelen in het verbeteren van de wereld. Mark Woerde, creatief directeur van Lemz, schreef er een boek over: How advertising can heal the world and your business.

Het is iets waarin ik wel geloof - maar dan vooral als theoretisch concept. Geloof ik. Als ik dan Coca-Cola in de weer zie met zo'n campagne en je wordt hardhandig geconfronteerd met de werkelijkheid zoals ie echt is;

Vanaf vandaag gaat de inmiddels wereldberoemde Coca-Cola kerstcampagne weer van start. Coca-Cola grijpt dit jaar de kerstdagen aan om iedereen te inspireren en aan te sporen het beste van zichzelf te geven om de wereld een beetje mooier te maken...

Dan denk ik toch; nee, misschien toch maar gewoon niet doen. Het gaat vaak ook mis als het PR bureau met een in de Verenigde Staten opgesteld persbericht aan de slag moet. Je begrijpt dan ook waarom zoveel adverteerders besluiten om een lokaal reclamebureau in de arm te nemen. Omdat die beter begrijpen hoe je met de plaatselijke consument communiceert - of in het geval van televisiereclame: hoe je er tegenaan praat.

Precies wat de Kerstman altijd doet: iets aardigs doen voor iemand zonder iets terug te verwachten of iemand bedanken omdat hij wat aardigs voor je heeft gedaan.

Juist.

Coca-Cola zal weer alles in het werk stellen om heel Nederland in kerststemming te brengen.

Tuurlijk. Met volharding.

Bezoekers kunnen bij de magische Coca-Cola kersttruck samen met de Kerstman op de foto. Deze foto wordt direct geprint en als kerstkaart, met persoonlijke handgeschreven boodschap.

Wel ja.

Coca-Cola wil de Nederlander oproepen om te delen voor wie hij iets aardigs wil doen of wie hij wil bedanken, en waarom. Door dit te doen maakt hij kans op de unieke Coca-Cola kerstfles mét strik.

Mét strik? Ik geef het op.



Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken